Leuven ontwikkelde zich rond 1860 tot een belangrijk knooppunt, waardoor de nood aan een eigen werkplaats groeide. De nieuwe werkplaatsen moesten bij voorkeur dicht bij het station liggen om een gemakkelijke verbinding met het spoor te hebben.


De keuze viel op een terrein in het Lovens Veld, waar een paar kleine boerderijtjes stonden en wat tuinders woonden. Dit terrein langs de Diestsesteenweg was eigendom van de “Pauvres du Grand St. Esprit”, een van de voorlopers van het huidige OCMW.


Daarnaast werden nog enkele privégronden aangekocht, zodat er een rechthoekig terrein van 8,29 ha ontstond. De twee straten die door dit terrein liepen moesten verdwijnen. De Kleinen Witten Weg verdween helemaal en de Vinkestraat werd in twee gesplitst. De uiteinden kennen we nu nog als het begin van de Karel Schurmansstraat (tot waar ze de hoek van het terrein raakt) en aan de andere kant de Richard Valvekensstraat.


Voor de verbinding met het spoorwegnet werd nog een straat in twee geknipt: de Korten Weg. Het eerste deel is nu de Rondestraat; aan de andere kant is dit het laatste stukje van de Ernest Solvaystraat.


Vanaf 1866 opende een tweede grote fabriek zijn deuren: de “Ateliers de la Dyle”, gelegen tussen de Dijle en de Vaart, ongeveer waar nu de nieuwe brouwzalen van ABInBev staan. Daar maakte men onder meer onderdelen voor de treinen, maar ook andere metalen constructies, zoals de serres van Laken!


In een tijd waar de fiets en de trein het enige vervoermiddel waren, was het een pluspunt om dicht bij het werk te wonen. Er was zelfs een periode dat je alleen in de Centrale Werkplaatsen mocht werken, als je binnen een straal van 5 à 6 km woonde.


De toename van de bevolking zorgde natuurlijk voor een toestroom van handelsactiviteiten en al vlug werd de Diestsesteenweg een straat vol winkels en (natuurlijk) cafés.


Al snel was er ook behoefte aan een nieuwe parochie-kerk: de plannen waren er al vanaf de jaren 1870. De bouw van de kerk tegenover de Werkplaatsen vond plaats in de jaren 1880. Het officieel jaartal van ingebruikname (1883) werd tijdens de laatste schilderwerken in de kerk in de jaren 1990 overschilderd.

Centrale Werkplaatsen

Uit: “Centrale Werkplaatsen”

Even pauze in de Centrale Werkplaatsen

        De “Centrale Werkplaatsen” hebben het leven van onze wijk en ook zijn uitzicht tot op vandaag in belangrijke mate bepaald.

De nieuwe werkplaats, die vanaf 1863 in gebruik genomen werd, bracht ook een belangrijke bevolkingstoename met zich mee.

De omgeving van de Centrale Werkplaatsen in 1876.

De Centrale werkplaatsen hebben ook studenten voor papers e.d. geïnspireerd.


Lize De wilder heeft haar werk ook ter beschikking gesteld voor onze website. Lees haar “opdracht historische geografie” hier.