Filmliefhebbers spraken af in "de Rio" (foto boven) op het Gemeenteplein (rechts een filmadvertentie uit het jaar 1958 - Stadsarchief Leuven). Dit was een polyvalente zaal die onder meer als bioscoop fungeerde. In Leuven waren er meerdere bioscopen te vinden zoals de zalen "Eden", "Rex", "Forum"…


Voor een culturele noot in Kessel-Lo zorgden onder meer twee toneelverenigingen ("Excelsior" en "Don Bosco") en een gemengd zangkoor, "Blauwput". Kessel-Lo telde meerdere muzikale kringen, waaronder twee harmonieën ("het Volkshuis" en "de Volharding") en twee zangverenigingen ("Volksstem" en "Toekomst").


Daarnaast werd er ook af en toe een bal of een toneel in zaal "Het Bad" georganiseerd.

Kunst, cultuur, politiek, openbaar vervoer

Vroegere zaal “Rio”

De meesten herinneren zich nog de tram Leuven-Diest, die langs de Diestsesteenweg reed. Lijn 1 ging van Blauwput tot de Wolvendreef in Linden (aan de kerk). Lijn 2 ging van de Leuvensestraat tot aan de parking van het provinciaal domein aan de Holsbeeksesteenweg. In de andere richting liep de lijn door de Brusselsestraat, Blauwe Hoek en Kapucijnenvoer tot Tabor (Heverlee).

Kunst en cultuur

Politieke gebeurtenissen hebben bij onze senioren niet veel noemenswaardige herinneringen achtergelaten. Uiteraard was de tweespalt katholieken-socialisten ook in het dagelijkse leven goed merkbaar: scholen, verenigingen…, alles was in zuilen georganiseerd.


Ook de gemeentefusie ging, op enkele administratieve verschuivingen na, vrij onopgemerkt voorbij. Voor de inwoners was en bleef het Kessel-Lo.


Politiek

Openbaar vervoer

De stoomtram richting Diest werd de zwarte tram genoemd. In het depot van Blauwput (nu de remise van de Lijn naast de begraafplaats van Kessel-Lo) stond steeds een tweede locomotief klaar om te helpen om de tram de Brugberg op te duwen. De Martensberg in Linden werd trouwens omzeild: ter hoogte van de PBE (Provinciale Brabantse Energiemaatschappij) in Linden ging het spoor van de steenweg af. Het liep dan verder het door de velden om ter hoogte van de vroegere melkerij Sint-Bernard (nu Happyland) terug op de steenweg te komen.


Later werd de stoomtram vervangen door dieselmachines.


De concentratie van spoorinfrastructuur in en rond Blauwput heeft ook het straatbeeld sterk bepaald, zoals blijkt uit deze foto (links) van de buurt van de Blauwputbrug vlak voor de Tweede Wereldoorlog.